Den rutiga operaväskan

På väg till jobbet imorse fick jag syn på en kanske medelålders man som stod vid busshållplatsen med en påse runt handleden. Mindes plötsligt hur min far brukade släpa med sin en rutig liten kasse vart han än gick. Han å den rutiga kassen var som ler å långhalm. Han hade den precis på det där sättet, runt handleden å liksom greppade runt den. Hans förklaring till sättet att bära kassen var att det då var mycket svårare för eventuella ficktjuvar att sno den. De skulle ju få ett himla jobb att få loss den. Om de nu skulle vilja stjäla en sån ful liten kasse och om de nu skulle lyckas lägga vantarna på den så skulle de nog bli minst sagt besvikna över dess innehåll. Där i låg knappast hundra tusen i ovikta hundralappar utan snarare om jag vill minnas rätt en packe med ryvita. Minns att min far brukade fiska upp en skiva å ge när man kände sig lite småsugen på nåt. Syftet var kanske att hålla gnälliga, småhungriga ungar vid gott humör under den sedvanliga stadsrundan i skoaffärer varje lördag. Fast egentligen tror jag att det mest var för eget bruk. Beträffande den rutiga kassen så kallades den för "operaväskan". Jag tror att det var så att min far hade den med sig när han å min mor gick på opera. Hur snitsigt den nu kan vara med rutig kasse till kostym? Kan för min inre syn se hur min far istället för att ta med min mor till baren i pausen å generöst bjuda på ett glas rött, sträcker fram en ryvita som han tar fram ur den rutiga operaväskan..


Kommentarer
Postat av: Syrris Sparris

HA HA HA Operaväskan och Ryvitan! Vicket barndomsminne!

Postat av: Lillasyster sparris

Ja vad hände med den egentligen? Nu för tiden har han ingen väska med sig va? Han hade väl ryvita i bilen ett tag också vill jag minnas..

2007-01-30 @ 18:42:05
Postat av: Syrris Sparris

Jag tror den rutiga operaväskan med innhåll förekom så sent som in på senare delen av 1980-talet. Därefter är den spårlöst försvunnen ur historien. Kanske vår fader insåg att det inte längre hjälpte att muta oss med Ryvita när vi blivit så pass gamla men att det skulle mera till? Kanske tröttnade han bara på dessa torra finska hårdbröd? Kanske var det klimatändringar som gjorde att operaväskan dog ut? Ingen vet med säkerhet.

2007-01-31 @ 15:55:37
URL: http://lusekofta.blogg.se
Postat av: Lillasyster sparris

Hm..en olöst gåta alltså..

2007-02-03 @ 07:34:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback