Snaggad och klar eller frisörskräck

Tänkte avhandla ett ämne som jag liksom min syster har skräck för: frisörsalonger. Jag har också upplevt en del smärre missöden där frisörer och saxar varit inblandade. Det första jag kommer att tänka på är när jag en sommar bestämde mig för att skaffa mig en häftig och snitsig frisyr så man kunde känna sig lite cool när nu gymnasiet skulle börja om två veckor. Sagt å gjort, jag beställde tid på en salong i stan och stegade eller tog bussen kanske, cyklade..jaja jag tog mig dit iaf på ett eller annat sätt. Jag hade innan bestämt mig för en pageliknande frisyr, gärna lite uppklippt. Frisörskan frågade om jag ville ha en liknande frisyr som hon hade och visade nacken som var  en aning uppklippt, "javisst" svarade jag och hon skred till verket. Det klipptes å klipptes och jag anade inte oråd där jag satt avslappnad och djupt försjunken i en skvallertidning, inte förrän hon tog fram hårtrimmern å började snagga mig i nacken..
Jag blev alldes stel, kände mig som huggormens byte som blivit paralyserat av skräck och kröp mot det stora gapet och en säker död. När hon så var klar och  visade resultatet i en spegel som hon höll upp bakom mig så visste jag inte vad jag skulle säga. Jag var totalsnaggad i nacken  eller "uppklippt" som hon kallade det. Jag borde ju förstått att hennes frisyr var på utväxt och antagligen hade varit "snaggad" som nyklippt, men hur skulle jag kunnat ana det?! Jag pep fram "jättefint" betalade och bokstavligen sprang hem! Jag har väl aldrig tagit mig hem med en sån fart. Väl hemma mötte jag min syster som förfärat fick hoppa åt sidan där jag dundrade in som en ångvält i vardagsrummet, förbi henne å in på toa där jag låste in mig å började stortjuta.." Eh..hur gick det hos frisören?" hör jag min syster fråga där utanför..
Men tiden läker ju alla sår som sagt och håret hann ju faktiskt växa ut lite inför skolstarten, jag vande mig å började faktiskt tycka om min nya frisyr. Så den skräckupplevelsen hade ju ett lyckligt slut. Men jag tror att den satt djupa spår eftersom jag inför varje nytt frisörbesök känner ett visst obehag. När jag senast för snart tre veckor sen skulle gå och klippa mig så kände jag mig först förväntansfull och tyckte att det skulle bli så spännande och klippa sig, förnya sig lite. Men när jag fick syn på hårtorkarna, hörde ljudet från hårfönar och doften från hårspray och mousse så fick jag blackout. Jag var tvungen att cirkulera i området runt salongen en stund, gå fram och tillbaka några gånger utanför innan jag till sist hamnade på en bänk en bit ifrån där jag satt och djupandades. Till sist gjorde jag slag i saken och gick på darriga ben in, men först efter att ha ringt min sambo för lite peptalk..

Kommentarer
Postat av: Sissy Spacek

Jo jo kan se för mig hur en suspekt individ går och smyger runt knutarna utanför frisören i Allum...Tur att du tog mod till dig och gick in. BRA jobbar,syrran. Tro mig, jag vet hur det känns. Har själv blivit skamklippt till något som liknade en ojämt rakad afghanhund en gång (och frissan sade att det var en Jennifer Aniston-klippning...HA! MY ASS!(ursäkta språket men jag blev lite upprörd här nu)
(For the record, så var du fin i din stubbnackepage, tyckte jag.:-) Krampåre.)

Postat av: Little sis rabbit

Tack!! Usch vilken upplevelse, minns hur lessen du var efter klippningen. Men det växte ut till sist iaf! Man ska nog välja en salong som har lite stil å inte de där billiga, sunkiga ställena alldeles där man bor..
Kramkram

2007-03-26 @ 00:16:13
URL: http://charliesmamma.blogg.se
Postat av: Jess

Hej gumman,kul att hitta till din blogg, jag älskar att läsa folks bloggar till och med de jag inte känner, vilket är tur för jag känner knappt några med en blogg! Jag kan verkligen relatera till frisörskräck, är själv lidande, besök hos en ny frissa är verkligen ångestframkallande, värre än tandläkaren. Jag måste alltid gå in på salongen och kolla in dem som jobbar där så att de inte har hemska frisyrer för då kan det gå illa, sedan kanske man vågar beställa en tid om det känns någorlunda säkert. Jag fick en riktig hemsk 30-årig tant en gång på gymnasiet och hon tyckte väl att alla skulle se ut som tanter, så tonåriga jag fick skämmas i flera veckor. Och det var illa för till och med mamma tyckte att jag såg ut som en tant coh hon som alltid bara säger snälla saker annars! Puss och kram
Ps. Var försiktig och instruera frisören/frisörskan noga innan du tillåter dem att klippa av något!! Haha :)

2007-03-27 @ 21:57:57
Postat av: Propparoll

Nämen har du också frisörskräck gumman? Skönt med fler som lider av åkomman! ;)Brukar också spana in dem som jobbar, unga å hippa frisörer ligger högst på listan. Vilka fördomar man har..

2007-04-03 @ 22:44:31
URL: http://charliesmamma.blogg.se
Postat av: Linda

Hej! Äntligen har jag tagit tag i "utmaningen" och skrivit sex underliga saker om mig. Som jag skrev i inlägget borde vi starta en ny kedja typ underliga universitetsfylleminnen, eller hur? ;) Förresten, vi måste inleda en kampanj och få Jess och Maria att börja blogga också!

Kram!

2007-04-03 @ 23:40:25
URL: http://netsess.blogg.se
Postat av: Proppis

Ja vi skulle ju lätt kunna fylla en hel blogg med alla sjuka saker som hände där borta i värmlandsskogera jämt ;)Har försökt å kommentera på din blogg men mitt inlägg ville inte postas..Skulle inte förvåna mig om det funkar helt plötsligt, men då behöver du inte fundera om jag blivit dement ifall du fått tio exakt likadana kommentarer från mig ;)Å ja vi måste övertyga Jess å Maria om å börja blogga!!

2007-04-13 @ 17:02:58
URL: http://charliesmamma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback